‘Onze rekruteringspartner, AT Recruitment, is onmisbaar om IT-talent te vinden’

Om schaarse IT-professionals aan te trekken en te selecteren heeft Greenyard sinds 2021 een strategische samenwerking met AT Recruitment. ‘Via die samenwerking hebben we een krachtig supportteam opgebouwd en zijn we erin geslaagd om diverse data-experts en applicatiespecialisten aan te werven.’

Greenyard, dat 40 jaar geleden startte als kleine champignonkwekerij in Belsele, is in één generatie uitgegroeid tot één van ’s werelds grootste groente- en fruitverwerkende bedrijven. ‘Met onze drie complementaire divisies in verse, vriesverse en bereide pure-plant producten, zijn we actief in 23 landen en tellen ongeveer 8.600 collega’s’, vertelt Laura Rampelberg, Group HR Business Partner bij Greenyard. Een organisatie met een dergelijke omvang zoekt onafgebroken nieuwe talenten. Maar sommige zijn zeer moeilijk te vinden op de krappe arbeidsmarkt. Digitale en andere IT-profielen aantrekken is bijvoorbeeld meer dan ooit specialistenwerk geworden. ‘Daarom werken we sinds 2021 samen met AT Recruitment, die gespecialiseerd zijn in schaarse IT-profielen: wat een vak op zich is.’

Diverse IT-specialisten en profielen

De eerste samenwerking zorgde uiteindelijk voor de uitbouw van een supportteam, door het rekruteren van support-ingenieurs. ‘Inmiddels is onze samenwerking met Greenyard uitgebreid naar andere entiteiten en specialisaties’, verduidelijkt Jan Goesaert, Managing Director bij AT Recruitment. ‘We zochten en vonden voor het bedrijf inmiddels ook diverse data-experts en applicatiespecialisten.’ Die mensen zijn inmiddels vast in dienst bij de organisatie, al staat Greenyard open om samen te werken met zelfstandige consultants voor bepaalde gespecialiseerde vacatures.

Ook bij die zoektocht kan AT Recruitment helpen. Ongeacht het statuut waarin het talent gezocht en aangetrokken wordt, blijft de aanpak zo goed als dezelfde. ‘We toetsen in de eerste plaats de technologische kennis en skills van de kandidaten, ook om te achterhalen of die nog actueel zijn in de razendsnel evoluerende digitale wereld’, zegt Goesaert. ‘Maar we bekijken ook de persoonlijkheid van kandidaten, hun motivatie, waarden en normen én uiteraard ook of ze matchen met de cultuur van een organisatie.’

Sterk verhaal en waarden

Het verhaal van Greenyard is vaak doorslaggevend om IT-talent te overtuigen om voor het bedrijf te werken, zo blijkt uit de praktijk. ‘Wij engageren ons om gezonde voeding beschikbaar en betaalbaar te maken’, verduidelijkt Rampelberg. ‘Daarbij geloven we sterk in een geïntegreerde aanpak, door als verbindende partner nauw samen te werken met elke deelnemer binnen de voedselwaardeketen. Wij gaan respectvol en eerlijk om met onze producten en met onze business. Van Mond-tot-Grond, van teler tot retailer en uiteindelijk de consument.’

Talenten vinden bij Greenyard is met andere woorden een mooi doel – of purpose – om voor te werken. ‘Greenyard zet, naast het ontwikkelen van een breed assortiment aan gezonde en verrassende eetervaringen, ook sterk in op efficiënte toeleveringsketens in lijn met de effectieve consumentenvraag. Dat creëert extra motivatie’, zegt Goesaert.