Terug naar Blog

SOS – Wanneer het tijd is om een rekruteringsbureau in te schakelen

Wanneer is het opportuun om een rekruteringsbureau in te schakelen

Als we klanten vragen wanneer ze hun nieuwe medewerker wensen aan te werven, is het antwoord zo goed als altijd: ‘gisteren.’ Tegen de tijd dat een organisatie beslist om een externe partij in te schakelen voor een rekrutering is er niet zelden reeds een lange, misschien frustrerende weg afgelegd. Het is dan ook vaak al vijf voor twaalf, dit met alle gevolgen van dien.

Hier lees je wanneer je best een rekruteringsbureau inschakelt en waarom. Verder belichten we ook enkele vooroordelen die er heersen over samenwerken met een selectiekantoor.

S.O.S.

Bedrijven proberen vaak zelf eerst de rekrutering van een profiel op zich te nemen want waarom geld betalen voor iets wat je even goed zelf kan doen, toch? Maar vaak verloopt die zoektocht niet zo vlekkeloos en vlot als gehoopt. Vele maanden later en enkele frustraties rijker wordt dan het idee geopperd om een externe partij in te schakelen. Helaas is er dan ook al veel kostbare tijd verloren gegaan en is de nood onderhand al zo groot dat er in tussentijd al veel druk op de afdeling ontstaan is en medewerkers verdrinken in het werk.

Wanneer is het opportuun om een rekruteringsbureau in te schakelen?

Profielen zoeken in een minder generalistisch en dus eerder specialistisch domein zoals bijvoorbeeld IT is vaak erg moeilijk voor interne HR medewerkers. Doordat zij hier logischerwijs veel minder mee geconfronteerd worden hebben zij niet altijd de benodigde kennis om de juiste profielen aan te trekken en te weerhouden. Daarnaast is het ook zo dat functies van een leidinggevend niveau beter via een externe en onafhankelijke partner verlopen.

Verder is het proces van dergelijke posities tijdsintensief. Als je te maken hebt met gespecialiseerde profielen zal je actief moeten hunten en searchen waar je veel tijd mee verliest als je hierin geen netwerk hebt opgebouwd. Aan de andere kant kan je dan weer op een populaire vacature zoveel instroom krijgen dat je ontzettend veel tijd verliest met het doornemen van cv’s, selecteren, uitnodigen, feedback geven,… Aangezien rekrutering maar één van de vele aspecten van Human Resources is, is een helpende hand van een specialist ter zake dan zeker geen overbodige luxe.

Enkele vooroordelen over rekruteringsbureaus

Er heersen veel voordoordelen over rekrutering- en selectiebureaus welke de beslissing om hen in te schakelen in de weg kunnen staan. Maar kloppen die wel? We belichten ze even één voor één:

Vooroordeel 1 – Hoge kost

De meest gehoorde reden waarom organisaties twijfelen over een samenwerking met een rekruteringsbureau is dat dit best wat budget vraagt. Maar is dat eigenlijk wel echt zo? Als men alles in rekening neemt op het einde van de rit: neen. Er zijn namelijk heel wat indirecte kosten die voortvloeien uit de effort en tijd die er door de medewerkers van zowel HR als de desbetreffende Business worden in geïnvesteerd. Daarenboven is het ook zo dat hoe langer je erover doet om een bepaald profiel succesvol aan te werven, hoe groter de druk op het bestaand team dat dan ook niet meer optimaal kan presteren of erger nog het risico dat mensen bezwijken onder de hoge werkdruk.

Vooroordeel 2 – Exclusiviteit. Is dat wel verstandig?

Organisaties twijfelen of ze verschillende partijen aanschrijven of één partner het volledig proces in handen geven. Het lijkt opportuun om een openstaande vacature bij verschillende bureaus te leggen want zo vergroot je de kans op goede kandidaten, toch? Maar eigenlijk is dit niet helemaal waar. Geen enkel kantoor heeft op deze manier overzicht, kan niet met de troeven van de naam van het bedrijf naar buiten komen en is minder in staat om een kwalitatieve search te doen. Een gespecialiseerd selectiekantoor heeft genoeg kennis en kunde alsook een voldoende groot netwerk om de benodigde instroom te genereren.

Vooroordeel 3 – Kan een extern bureau de identiteit van onze organisatie wel overbrengen?

Organisaties zijn soms ook twijfelachtig over het feit of een externe partner de identiteit van hun bedrijf wel juist kan overbrengen. Daarom is een persoonlijke intake waarbij we elkaar leren kennen primordiaal, de normen en waarden van het bedrijf worden besproken, welke profielen passen, welke niet, ,… Dit kost tijd en moeite maar daarom dat we bij AT RECRUITMENT kiezen voor partnerships op lange termijn waardoor je er uiteindelijk wel de return on investment uit haalt.

Hopelijk heb je nu een duidelijk beeld van de samenwerking met een rekruteringsbureau. Is dit herkenbaar en is het bij jullie tijd om een specialist in te schakelen voor recruitment? Neem gerust vrijblijvend contact op.